2012. március 6., kedd

Röviden a magyar nyelvről

Egészen biztosan tudom, hogy bőven van nekem is beszédbeli hibám, szófordulati furcsaságaim és egy rakás belém kötni való, de valahogy nem tudom már magamban tartani azokat a - túl - gyakran előforduló eseteket, melyekbe mostanában belebotlottam.

Az első az "add oda". Olyankor mindig bőszen körül nézek, hogy kinek kellene bármit is odaadnom. Hiszen az ODA az egy tőlem és a hozzám beszélőtől ellentétes, MÁS irányba irányuló mutatószó. Van, aki leveszi a humort, van aki nem. Sajnos. Mindenesetre ha én kérek valamit, az tőlem úgy hangzik - első körben a kérem után -, hogy "add IDE".

A második, szintén hátszőrfelállító hatású az az "a autó, a ovi, a apa, a iskola" és a többi. Ilyenkor magamban a anyjába kívánom néha a beszélőt és ezer kérdőjellel ordítom magamban a kérdést, hogy "nincs neked füled?!"

Hirtelen a harmadiknak a "rászedtek egy kirándulásra, egy sörözésre", akármire ugrik be. Ismerik a szót?? Rászedni: átverni, becsapni. RÁVENNI: meggyőzni. Azért szerintem égbekiáltó a különbség.

Attól félek, hogy fogom még bővíteni a felsorolást, most, álmos tudattal hirtelen ennyire futotta. Megyek is, rászedem magam, hogy menjek a ágyba, bárcsak valaki odaadná nekem a távirányítót...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése